DCT Gdask wyznacza nowe kierunki dla Polski

21 maja 2011

pic1Firmy DCT Gdańsk i Maersk Line, poprzez wprowadzenie statków klasy E w ramach pierwszego regularnego połączenia z Morzem Bałtyckim, wspólnie wykonały przełomowy krok dla polskiego przemysłu morskiego. W styczniu 2010 r. firmy Maersk i DCT rozpoczęły rewolucję na Morzu Bałtyckim poprzez ustanowienie regularnego połączenia pomiędzy Dalekim Wschodem i Gdańskiem, obsługiwanego przez statki o pojemności 8000 TEU. Zwiększenie ładowności statków do 15500 TEU, poprzez wprowadzenie największych na świecie kontenerowców na Bałtyk, spowodowało, że rewolucja w tym regionie nabrała tempa.
Dziewicze wejście mv Maersk Elba do DCT uświetnione było dwudniowymi obchodami, w czasie których wiele znanych osobistości ze świata polityki i biznesu gratulowało prezesom Maersk Line i DCT Gdańsk.
– Cieszę się, że Gdańsk może teraz naprawdę stać się hubem dla naszych sąsiadów, którzy nie mają dostępu do morza – powiedział Donald Tusk, Premier Polski. – Rozmawiałem z wieloma osobami, które miały wpływ na rozwój DCT i zostałem przekonany o konieczności maksymalizacji koordynacji i koncentracji wysiłków, także Rządu i Parlamentu, w kierunku usunięcia barier stojących na drodze wielu przedsięwzięć. Tutaj, jak w soczewce, widzimy zmiany, które są konieczne, aby Polska mogła konkurować z takimi gigantami jak Hamburg, Rotterdam czy St. Petersburg – dodał Donald Tusk. DCT Gdańsk i Maersk Line wprowadziły na Bałtyk pierwszy statek klasy E mv Maersk Elba 11 maja 2011 r.

pic2

Od lewej: Jeff Gościniak, Prezes Maersk Line Polska, Christian Pederson, Eivind Kolding, Prezes Maersk Line, Peter Hildebrandt, Manager Serwisu AE10 Maersk skiLine, Boris Wenzel, Dyrektor Zarządzający DCT Gdańsk, Lord MacDonald, Przewodniczący Zarządu Macquarie Europe, Lech Wałęsa, Prezydent Poland, Jędrzej Mierzewski, Dyrektor Operacyjny DCT Gdańsk, Pawel Adamowicz, Prezydent Gdańska.

– Dzisiejsze wydarzenie jest naprawdę istotne dla Polski. Gdańsk jest hubem dla Centralnej i Wschodniej Europy i dla Rosji. Chcemy rozwijać się wraz z naszymi partnerami w DCT, ponieważ rozumiemy, że ten region ma ogromny potencjał – powiedział Eivind Kolding, Prezes Maersk Line. – Obecne, jak sądzę, w wystarczającym stopniu zabezpieczamy zapotrzebowanie rynku, ale mamy przecież inne serwisy niż Azja – Europa. Z całą pewnością będziemy rozważać wprowadzenie innych połączeń do Gdańska, jeśli tylko będziemy mieli wystarczające zapotrzebowanie rynku.
Także polscy politycy wyrażali swój podziw dla rozwoju DCT.
– To, co robicie dla Gdańska i dla Polski jest imponujące – powiedział Lech Wałęsa, Prezydent RP. – Powinniśmy robić wszystko, co jest w naszej mocy, by rozwijać cały region. Tu nie chodzi jedynie o Polskę, ale o Europę i kraje, które nas otaczają – Dodał Lech Wałęsa.
Boris Wenzel, Dyrektor Zarządzający DCT Gdańsk, nie krył swoich emocji.
– Jesteśmy zaszczyceni mogąc współpracować z największą linią żeglugową, jaką jest Maersk Line. DCT ma szerokie perspektywy rozwoju, szczególnie biorąc pod uwagę sąsiadujące z terminalem centrum logistyczne. Serwis AE10 ze statkami klasy E przypieczętował ogromną szansę dla Gdańska, który teraz może stać się głównym hubem Europy, co pozwoli Polsce uniezależnić się od portów Europy Północnej i stać się bramą dla wielu krajów Europy Środkowo – Wschodniej. Głównym portem dla polskiego importu i eksportu jest wciąż Hamburg – nadszedł czas, by to zmienić – powiedział Boris Wenzel.
Mv Maersk Elba zainicjowała cotygodniowe wejścia statków klasy E do DCT. Jako drugi do DCT wpłynął mv Maersk Eubank, jako trzecia zawita Eleonora Maersk.