Nowa bocznica w DCT Gdańsk otwarta

21 maja 2014

Ponad 700 tysięcy TEU rocznie, taką przepustowość ma nowo otwarta czterotorowa bocznica kolejowa w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk S.A. Projekt, wart ponad 10 milionów złotych, niemal w połowie został zrealizowany ze środków unijnych. Uroczystej inauguracji bocznicy dokonał komisarz europejski ds. programowania finansowego i budżetu w KE Janusz Lewandowski.

Nowa bocznica kolejowa w DCT Gdańsk ma 4 tory, każdy z nich jest w stanie pomieścić pełnowymiarowy pociąg. W ramach projektu wybudowano place do składowania kontenerów wzdłuż bocznicy, a także trzy przejazdy umożliwiające przemieszczanie sprzętu przeładunkowego pomiędzy zachodnią i wschodnią częścią bocznicy.

– Obecnie udział transportu koleją w całym ruchu lądowym w DCT Gdańsk wynosi 35%. To jest poziom promowany przez Unię Europejską, nie mniej wciąż dążymy do tego, by stopniowo zwiększać transport kolejowy w stosunku do ruchu drogą – mówił w czasie inauguracji Maciek Kwiatkowski, Prezes Zarządu DCT Gdańsk. – Kolej stanowi bardzo istotny element łańcucha dostaw, szczególnie w przypadku dostaw na odległości powyżej 300 km, przy których transport kolejowy jest bardziej opłacalny niż transport drogowy. Transport kolejowy jest także mniej kolizyjny, bardziej ekologiczny, pozwala również zmniejszyć natężenie ruchu samochodów ciężarowych z naczepami kontenerowymi w miastach – dodał Maciek Kwiatkowski.

DCT Gdańsk obsługuje średnio 100 pociągów w miesiącu. Władze terminalu DCT Gdańsk przewidują znaczący wzrost ilości ładunków transportowanych koleją wraz z rozpoczęciem współpracy z aliansem trzech największych linii żeglugowych Maersk Line, CMA CGM oraz MSC, który na jesień tego roku zapowiedział rozpoczęcie działań operacyjnych, a także po oddaniu do użytku drugiego nabrzeża głębokowodnego w DCT, tzw. projekt T2.