UROCZYSTE OTWARCIE DRUGIEGO GŁĘBOKOWODNEGO NABRZEŻA T2

25 października 2016

DCT Gdańsk jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Dynamiczny rozwój terminalu DCT Gdańsk ukierunkowany jest na utworzenie w Gdańsku najnowocześniejszego, ogólnodostępnego terminalu kontenerowego w basenie Morza Bałtyckiego z perspektywą rozwoju znaczenia Gdańska, jako najważniejszego i najnowocześniejszego w Europie Środkowo-Wschodniej hubu przeładunkowego.

W dniu 24 października 2016 r. nastąpiło oficjalne otwarcie drugiego głębokowodnego nabrzeża kontenerowego DCT Gdańsk. Ukończony przez DCT Gdańsk S.A. projekt stanowi największą prywatną inwestycję sektora portowego w Polsce i jedną z największych tego typu inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej skutkującą wygenerowaniem znaczących oszczędności dla konsumentów oraz ograniczeniem szkodliwych emisji do środowiska.

Budowa nabrzeża T2 została zakończona zgodnie z harmonogramem i w ramach planowanego budżetu. Środki na sfinansowanie projektu pochodziły z zasobów własnych spółki, a także kredytów udzielonych przez konsorcjum banków polskich i zagranicznych przy aktywnym udziale Akcjonariuszy DCT Gdańsk S.A.

– Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europy – mówi Maciek Kwiatkowski, Prezes Zarządu DCT Gdańsk S.A.

Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20,000 TEU. Wraz piętnastoma w pełni zelektryfikowanymi suwnicami placowych eRTG wspomaganymi w operacjach przez ponad trzydzieści nowych ciągników terminalowych przyczyni się do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT Gdańsk do 3 milionów TEU rocznie. Spółka zatrudnia ponad 730 pracowników.

– Projekt T2 przełoży się na wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT, ceł oraz akcyzy. Można założyć, że już w 2016 r. kwota ta przekroczy 6 miliardów złotych – wskazuje Adam Żołnowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych DCT Gdańsk S.A.

Ukończenie inwestycji DCT Gdańsk S.A. w połączeniu z potencjałem Gdańska wynikającym z atrakcyjnej lokalizacji, w tym umieszczenia Portu Gdańsk na linii korytarza Bałtyk-Adriatyk sieci TEN-T w synergiczny sposób tworzy znaczne możliwości rozwoju, niosąc korzyści społeczno-gospodarcze i środowiskowego w wymiarze ogólnopolskim.